Biznes

Inbound marketing – co to jest? Wady i zalety

inbound-marketing

Prowadzenie biznesu i promocja marki za pośrednictwem Internetu nie należy do prostych zadań. Z jednej strony, działalność online daje dostęp do znacznie szerszego grona nabywców, niż ma to miejsce w przypadku placówek stacjonarnych. Z drugiej jednak należy liczyć się, właściwie w każdej branży, z bardzo silną konkurencją. Taki stan rzeczy oznacza, że tradycyjne metody marketingowe mogą okazać się niewystarczające. Konieczne jest sięgnięcie po takie rozwiązania jak na przykład Inbound marketing. Jakie są zalety i słabości takiego rozwiązania?

Inbound marketing – istota podejścia. Metody inbound marketingu

Zazwyczaj przedsiębiorcy, chcąc pozyskać nowych klientów, prowadzą aktywne działania promocyjne. Wykonywanie telefonów i wysyłanie wiadomości mailowych do potencjalnego nabywcy czy kampania za pomocą płatnych reklam internetowych to typowe działania podejmowane przez przedsiębiorców prowadzących aktywność w internecie.

Takie działania dają szansę na zwiększenie liczby klientów. Z drugiej jednak strony warto pamiętać, że są one często przeprowadzane w sposób natarczywy. Niestety, trzeba mieć na uwadze, że nachalny marketing może przynieść wręcz odwrotny skutek; czyli zniechęcenie rynku do marki reklamodawcy.

To właśnie dlatego coraz powszechniejszym sposobem działania przedsiębiorców w internecie jest wdrażanie działań, które wzbudzą wśród odbiorców zainteresowanie daną marką w taki sposób, by to użytkownicy w sieci na własną rękę docierali do treści publikowanych przez dane przedsiębiorstwo. Tego typu metody działania są określane jako tzw. inbound marketing, co w wolnym tłumaczeniu na język polski oznacza tzw. marketing przychodzący. 

Jakie są najważniejsze zalety inbound marketingu?

Nie ma nic dziwnego w tym, że inbound marketing to rozwiązanie, które w ostatnich latach zyskuje na popularności. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie liczne zalety opisywanej metody działania.

Przede wszystkim, inbound marketing to rozwiązanie, które pozwala na zyskanie uwagi klienta na różne sposoby. Taki sposób promocji marki jest prowadzony z wykorzystaniem m.in. następujących sposobów działania:

  • aktywność w mediach społecznościowych (Facebook, TikTok czy Instagram to tylko niektóre z nich),
  • content marketing, czyli umieszczanie na stronie firmowych treści wartościowych pod kątem merytorycznym (blogi branżowe, materiały wideo, e-booki, poradniki),
  • SEM, tj. marketing w wyszukiwarkach internetowych. Celem SEM jest sprawienie, by dana strona wyświetlała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania uzyskiwanych przez użytkowników sieci – dzięki temu zwiększa się szansa, że odwiedzą oni daną witrynę. Przez SEM rozumie się m.in. pozycjonowanie treści pod kątem SEO oraz stosowanie PPC, czyli płatności za kliknięcie w link przez użytkownika.

Jak widać, odpowiednio wprowadzony marketing przychodzący w przedsiębiorstwie jest kierowany do różnych grup docelowych odbiorców, w tym np. miłośników social mediów, osób chcących poszerzyć wiedzę branżową czy poszerzyć swoje zainteresowania itd.

Inbound marketing cechuje się wysoką skutecznością, ponieważ dzięki niemu na stronę firmy trafiają znacznie bardziej zaangażowani klienci. Takie rozwiązanie znacznie zwiększa szanse, że odwiedzający staną się klientami marki. Tym samym, marketing przychodzący to dobry sposób na zwiększenie przychodów firmy.

Inbound marketing – wady

Inbound marketing to rozwiązanie, które cechuje się wysoką skutecznością i wydatnie pomaga w budowaniu prestiżu marki. Taki stan rzeczy nie oznacza jednak, że jest to rozwiązanie idealne – należy liczyć się z tym, że ma one pewne słabości.

Fakt, że marketing przychodzący obejmuje różne sposoby działania, to jednocześnie i zaleta, i wada. Oznacza to bowiem, że inbound marketing jest takim sposobem działania, który wymaga sporej dawki wiedzy oraz doświadczenia na temat poszczególnych narzędzi pozwalających na prowadzenie marketingu w sieci. Wymóg ten wynika stąd, iż przedsiębiorca wdrażający marketing przychodzący musi sięgnąć po różnorodne, odmienne od siebie sposoby działania, w tym na przykład wymienione wcześniej: content marketing, SEM czy materiały reklamowe w formie webinarów. Konieczność wykorzystania różnych sposobów promocji sprawia, że prowadzenie działań określanych zbiorczo jako marketing przychodzący jest czasochłonne – a przecież czas jest jednym z najważniejszych zasobów w biznesie.

Podobne artykuły
Biznes

Szybszy zwrot z inwestycji: Jak zakup używanej sprężarki może skrócić czas zwrotu z inwestycji w porównaniu z nowym sprzętem?

Biznes

Pomiar emisji i edukacja ekologiczna: Dlaczego jest to istotne dla społeczeństwa

Biznes

Przesyłki drobnicowe z Chin — jaki środek transportu wybrać?

Biznes

Logistyka a transport międzynarodowy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *